MOTIVATION OF THE LAWFUL BEHAVIOR OF A PERSON AS A RESULT AND THE PROBLEM OF THE LEGAL EDUCATION

Abstract

The author has provided the initial elements of the justification of the possibility of using such contrary terminology as “legal education” and “legal anti-education” with the reference to the problem of significant impact on a person in the process of the legal socialization, not only positive, but also negative phenomena of legal reality.

It has been noted that legal education is one of the essential factors in the formation of the motivation of lawful behavior. In the narrow sense “legal education” is an activity aimed at achieving such desirable (expected) social outcomes as raising the level of legal awareness and legal culture of a person, social group, and society. In the broad sense, “legal education” is the influence of any phenomenon of the legal system of society on the legal awareness, legal culture of a person (people). At the same time, the notion of “legal system of society” covers only the system of phenomena that reflect the legal organization of society, that is, “negative” legal phenomena unlike “positive” one in the logic of things are not and can not be its elements. Legal anti-education involves the destructive effect of negative phenomena of legal reality (“legal life of society”) on the person’s legal awareness, which leads to its deformation, the development of mass legal nihilism and, accordingly, to lower the level of legal culture of society, since its precondition and mandatory element is “positive legal awareness” of citizens (its alternative – “nihilistic legal awareness”).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Социология права : учеб. пособие / В. В. Глазырин, Ю. И. Гревцов, В. В. Зенков и др. М. : Юстицинформ, 2001. 480 с.

Батурин Н. А. Психология оценки и оценивания : учеб. пособие. Челябинск : Изд-во ЮУрГУ, 2000. Ч. I. 106 с.

Каптарь В. С. Правовое воспитание как средство активизации человеческого фактора : автореф. дис. … канд. филос. наук : 09.00.01. Кишинев, 1989. 19 с.

Штангрет М. Й. Правове виховання як засіб національної безпеки: філософський аспект. Вісник Одеського інституту внутрішніх справ. 1999. № 1. С. 130–135.

Общая теория государства и права. Академический курс : в 2 т. / под ред. М. Н. Марченко. Т. 2. Теория права. М. : Зерцало, 1998. 656 с.

Скакун О.Ф. Теория государства и права : учеб. Харьков : Консум, 2000. 704 с.

Малько А. В. Теория государства и права в вопросах и ответах. М. : Юристъ, 1997. 197 с.

Стан корупції в Україні. Порівняльний аналіз загальнонаціональних досліджень: 2007, 2009, 2011 та 2015 // Київський міжнародний інститут соціології : сайт.

URL: http://kiis.com.ua/?lang=ukr&cat=reports&id=595&page=1 (дата звернення: 10.05.2017).

Мацієвський Ю. Спокуси авторитаризмом = Temptations by authoritarianism. Критика. 2011. № 5–6. С. 2–7.

Правознавство : підручник / А. І. Берлач, Д. О. Карпенко та ін. Київ : Юрінком Інтер, 2004. 752 с.

Карпунина В. В. Правовая антикультура в деятельности уголовно-исполнительной системы. Вестник Владимирского юридического института. 2011. № 2. С. 26–28.

Оніщенко Н. М. Правова система: проблеми теорії : монографія. Київ : Ін-т держави і права ім. В. М. Корецького НАН України, 2002. 352 с.

Рабінович П. М. Основи загальної теорії права та держави : навч. посіб. Львів : Край, 2008. 224 с.

Загальна теорія держави і права : підруч. для студентів юрид. ВНЗ / за ред. М. В. Цвіка, О. В. Петришина. Харків : Право, 2011. 584 с.

Теория государства и права : курс лекций / под ред. Н. И. Матузова и А. В. Малько. М. : Юристъ, 1997. 672 с.

Мясищев В. Н. Психология отношений / под ред. А. А. Бодалева. М. : Ин-т практ. психологии, 1995. 356 с.

Published
2018-10-08
How to Cite
Shulga, A. M. (2018) “MOTIVATION OF THE LAWFUL BEHAVIOR OF A PERSON AS A RESULT AND THE PROBLEM OF THE LEGAL EDUCATION”, Law and Safety, 66(3), pp. 10-14. Available at: http://pb.univd.edu.ua/index.php/PB/article/view/55 (Accessed: 19April2024).
Section
THE ARTICLE OF THE NUMBER