INTERNATIONAL EXPERIENCE OF THE IMPLEMENTATION OF ANTI-CORRUPTION POLICY

  • V. I. Teremetskyi National Academy of Educational Sciences of Ukraine, Kyiv
  • V. А. Demianchuk International University of Economics and Humanities Named After Academician Stepan Demianchuk, Rivne
Keywords: corruption, anti-corruption policy, international experience, preventing and combating corruption, cooperation.

Abstract

It has been stressed that at the present stage anti-corruption policy of the state is characterized by certain isolation from other spheres of executive and administrative activity. That is, the authorities act only in certain areas, which are mainly related to the elimination of the effects of corruption, while most foreign countries focus attention on prevention – the impact on the factors leading to the emergence of corruption. In this sense, domestic anti-corruption policy needs a substantial re-thinking.

The purpose of the article became theoretical and legal study of international experience in the implementation of anti-corruption policy in such countries as the Netherlands, Finland, USA, Japan, South Korea, Georgia, as well as studying the possibilities of its use in Ukraine.

Authors have analyzed organizational structure of specialized anti-corruption institutions, legislation of these countries and methods of implementation of anti-corruption policy. Conclusions regarding the directions and scope of the use of international experience in the implementation of anti-corruption policy in Ukraine have been made. In particular, authors prove that Ukraine while formulating and implementing anti-corruption policy, should focus on: the harmonious combination of coercive and incentive measures; introduction of inter-institutional models for the detection, prevention and combating corruption; balancing state and public interests in the implementation of anti-corruption measures; raising the legal culture and citizens’ legal awareness through anti-corruption propaganda and reforming education; creation of the conditions for impossibility of legalization of incomes obtained through the commission of corruption offenses; systematic nature in reforming state power and minimization of direct contacts between citizens and state officials.

It has been also found out that an important role in the foreign practice of anti-corruption policy implementation plays the combination of organizational (creation of special anti-corruption structures), legal (legislative definition of the principles and mechanisms of combating corruption) and information (ensuring transparency of public administration) aspects. It is the complexity of these aspects that ensures the effectiveness of anti-corruption policy of the state. It has been determined that in the majority of foreign countries, which experience in preventing and combating corruption is positive, the political will of the authorities and the interaction of the authorities and civil society institutions in the prevention and counteraction of corruption play a decisive role.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Запобігання та протидія корупції : навч. посіб. / за заг. ред. А. М. Михненка. Київ : Акад. фінанс. упр., 2013. 666 с.

Бондаренко В. А., Пустова Н. О. Зарубіжний досвід законодавчого регулювання запобігання корупції в системі публічної служби та імплементація норм міжнародного права в законодавчу базу України. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія юридична. 2016. Вип. 2. С. 177–186.

Задирака Н., Кабинець Р. Світовий досвід запобігання та протидії корупції: до питання про інтеграцію законодавства України до права Європейського Союзу. Віче. 2014. № 10. С. 27–29.

Новіков О. Світовий досвід функціонування спеціалізованих антикорупційних органів. Ефективність державного управління. 2015. № 43. С. 52–57.

Рудой К. М. Запобігання корупції як напрямок забезпечення міжнародної безпеки. Правова держава. 2015. № 19. С. 69–73.

Москаленко Н. В. Досвід США щодо побудови системи запобігання та протидії легалізації доходів, отриманих злочинним шляхом. Финансы, учет, банки. 2014. № 1 (20). С. 209–214.

Дем’янчук Ю. В. Актуальні проблеми протидії корупції з урахуванням зарубіжного досвіду. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2015. № 17. С. 112–115.

Сиротин А. Лечение «заразной жадности»: борьба с коррупцией в Сингапуре // Ежедневный журнал : сайт. URL: http://www.ej.ru/?a=note&id=30991 (дата звернення: 07.11.2017).

Задорожний С. А. Механізми запобігання та протидії корупції в органах місцевої влади : дис. … канд. наук з держ. упр. : 25.00.02. Київ, 2016. 251 с.

Гилевская М. Анализ антикоррупционной программы Сеула // Безопасность : сайт. URL: http://sb.biz.ua/analiz-antikorrupcionnoj-programmy-seula-gilevskaya-m/ (дата звернення: 08.11.2017).

Поліщук А. Правила протидії корупції і досвід для України: Грузія та Сінгапур. Национальный юридический журнал: теория и практика. 2016. № 5. С. 166–169.

Решота В. В. Досвід державної політики із запобігання та протидії корупції в Грузії. Демократичне врядування. 2013. № 11. URL: http://lvivacademy.com/vidavnitstvo_1/visnik11/fail/Reshota.pdf (дата звернення: 08.11.2017).

Чумак В. В. Досвід країн Балтії та Грузії щодо протидії корупції в органах внутрішніх справ та можливість його використання в Україні. Право і Безпека. 2014. № 4 (55). С. 149–154.

Published
2018-10-03
How to Cite
Teremetskyi, V. I. and DemianchukV. А. (2018) “INTERNATIONAL EXPERIENCE OF THE IMPLEMENTATION OF ANTI-CORRUPTION POLICY”, Law and Safety, 67(4), pp. 67-72. Available at: http://pb.univd.edu.ua/index.php/PB/article/view/12 (Accessed: 26April2024).
Section
ADMINISTRATIVE LAW AND PROCESS, FINANCIAL LAW, INFORMATION LAW