Особливості протидії корупції в закладах вищої освіти в умовах політики доброчесності

Ключові слова: освіта, освітні послуги, заклади вищої освіти, академічна доброчесність, корупція.

Анотація

Статтю присвячено кримінологічній характеристиці особливостей протидії корупції в закладах вищої освіти в умовах політики доброчесності. Одночасно з тим, що право на освіту належить до фундаментальних, держава не зобов’язана забезпечувати всім громадянам право на вищу освіту. Незважаючи на це, більшість громадян України мають одну чи навіть кілька вищих освіт. Враховуючи популярність освітніх послуг, вони неминуче пов’язанні з різними корупційними ризиками: починаючи з процесу зарахування до закладу вищої освіти і закінчуючи одержанням освітнього ступеня на всіх рівнях.

Проаналізовано позиції вітчизняних і зарубіжних учених щодо сутності і значення академічної доброчесності, закріпленого в законодавстві визначення поняття «академічна доброчесність», охарактеризовано законодавчо зафіксовані форми академічної доброчесності, а саме: академічний плагіат, самоплагіат, фабрикація, фальсифікація, списування, обман, хабарництво, необ’єктивне оцінювання, надання здобувачам освіти під час проходження ними оцінювання результатів навчання допомоги чи створення перешкод, не передбачених умовами та/або процедурами проходження такого оцінювання, вплив у будь-якій формі. Доведено, що вони потребують корегування та уточнення, які варто зробити в окремому профільному законі.

З’ясовано основні потенційні корупційні ризики у сфері вищої освіти. Зауважено, що корупція в закладах вищої освіти характеризується високою латентністю через її вигідність обом сторонам. Вказано, що покладати відповідальність за корупційні дії виключно на працівників закладів освіти некоректно. Низька вмотивованість здобувачів освіти зумовлює пошук «альтернативних шляхів» для того, щоб одержати позитивну оцінку. Корупція у освіті не завжди має грошову форму, частіше має характер переваг, пільг та послуг негрошового характеру.

На основі аналізу чинного законодавства та основних корупційних ризиків у сфері діяльності закладів вищої освіти запропоновано авторські заходи із запобігання корупції.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

О. С. Бондаренко, Сумський державний університет

Доктор юридичних наук, доцент.
Кафедра кримінально-правових дисциплін та судочинства.

Посилання

Biletskyi, A., Nesterenko, O., Nikolaiev, Ye., & Shemelynets, I. (2021). Report on the results of the assessment of corruption risks in the field of legal education in Ukraine. Yevhen Nikolaiev’s Pages. https://www.skeptic.in.ua/wp-content/uploads/NJ_Report_Legal-Education-Corruption-Risks-Assessment_UKR_final.pdf.

Buravska, A. A., & Stadnik, I. V. (2021). Academic integrity in the system of legal means of combating corruption in education and science. Bulletin of Student Scientific Society, 2(13), 88-93.

Deeptanshu, D. (2022, November 8). Here’s What You Need to Understand About Research Methodology. SCISPACE. https://typeset.io/resources/your-step-by-step-guide-to-writing-good-research-methodology/.

Deineko, O., Borysov, R., & Serednytska, Yu. (2021). The quality of legal education and the educational environment of law schools of Ukraine: current problems and solutions. Report on the results of a sociological study. https://drive.google.com/file/d/1dUj6Y-RmggC8cvTZqAWeXU1mtCtASDDO/view?usp=sharing.

Fishman T., 2021. The Fundamental Values of Academic Integrity. Oakton Community College.

Foltýnek, T., Dlabolová, D., Anohina-Naumeca, A., Razi, S., Kravjar, J., Kamzola, L., Guerrero-Dib, J., Çelik, Ö., & Weber-Wulff, D. (2020). Testing of support tools for plagiarism detection. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 17. https://doi.org/10.1186/s41239-020-00192-4.

Gallant, T. B. (2008). Academic Integrity in the Twenty-First Century: A Teaching and Learning Imperative. ASHE Higher Education Report, 33(5). https://eric.ed.gov/?id=EJ791635.

Hauser C. (2019). Reflecting on the role of universities in the fight against corruption. RAUSP Management Journal, 54(1), 4-13. https://doi.org/10.1108/RAUSP-09-2018-0080.

Hexham I. (1999). The plague of plagiarism. The University of Calgary.

Holden, O. L., Norris, M. E., & Kuhlmeier, V. A. (2021). Academic Integrity in Online Assessment: A Research Review. Higher Education, 6. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.639814.

Kirya M. (2019). Education sector corruption: How to assess it and ways to address it. Bergen. https://www.u4.no/publications/education-sector-corruption-how-to-assess-it-and-ways-to-address-it.pdf

Kothari, C. R. (2015). Research methodology. University of Rajasthan.

Macfarlane, B., Zhang, J., & Pun, A. (2014). Academic integrity: a review of the literature. Studies in Higher Education, 39(2), 339-358.

McCabe, D. L., & Trevino, L. K. (1993). Academic dishonesty: honor codes and other contextual influences. The Journal of Higher Education, 64(5), 522-538.

Morris, E. J. (2018). Academic integrity matters: five considerations for addressing contract cheating. International Journal for Educational Integrity, 14. https://doi.org/10.1007/s40979-018-0038-5.

Novikov, D. O., & Poliakov, A. O. (2021). Legal understanding of fabrication and falsification as forms of violation of academic integrity. Zbìrnik Naukovih Pracʹ HarkìvsʹKogo NacìonalʹNogo Pedagogìčnogo Unìversitetu ìmenì G. S. Skovorodi. Pravo, 33, 112-120. https://doi.org/10.34142/23121661.2021.33.14.

Roig, M. (2011). Avoiding plagiarism, self-plagiarism, and other questionable writing practices: A guide to ethical writing. OSIR Journal, 3, 2-35.

Wahle, J. P., Ruas, T., Foltýnek, T., Meuschke, N., & Gipp, B. (2022). Identifying Machine-Paraphrased Plagiarism. In M. Smits (Ed.), Information for a Better World: Shaping the Global Future. Cornell University.

Wong, C. (2018, March 2018). Effective practices of anti-corruption education: Hong Kongʼs experience [Conference presentation abstract]. 21st Scientific Conference “UNAFEI UNCAC training programme visiting expertsʼ papers”. Tokyo, Japan.

Опубліковано
2023-06-29
Як цитувати
Бондаренко, О. С. (2023) «Особливості протидії корупції в закладах вищої освіти в умовах політики доброчесності», Право і безпека, 89(2), с. 167-177. doi: 10.32631/pb.2023.2.15.