DYNAMICS OF THE RELATIONS SYSTEM OF THE CADETS OF HIGHER EDUCATIONAL ESTABLISHMENTS OF THE MINISTRY OF INTERNAL AFFAIRS WITHIN THE CRISIS PERIODS OF PROFESSIONAL TRAINING
Abstract
The article is focused on changes in the underlying relations of cadets, due to the exposure to normative age crises related to studying at the University of the Ministry of Internal Affairs.
The author has considered the positions of different scholars on the classification, selection in general semantic groups and relations that can occur in humans in relation to objects, events, environment, other people, everything that surrounds a person. Based on the classification of A. F. Lazursky, the author has presented an attempt to separate relations of the following groups: attitude to things, attitude to animals and natural phenomena, attitude of the individuals relationship to the state (the relations of the individual as a citizen representative of certain people, nation), to social (legal, moral, religious) norms, and relations characterizing the way of life, the ordinariness of the personality, attitude towards science, knowledge and arts relevant to the information space relevant to the activities, and as a kind of last respect to professional training, attitude to oneself.
After that, each of these categories fleshed out, filled with the most common examples of relationships inherent to each individual.
This article provides a description of the psychological crisis of each year of professional training at the University, details of prerequisites and manifestations. It has been proved that such crises are normative, that is, those that accompany the professional development of each individual and is not a pathology.
While working on the article, the author has also analyzed the impact of a crisis on the attitude of the individual, and made a conclusion as to which of the following, the most common relations certainly influenced and the changes in the conditions of the experience personality crisis events associated with a specific year of vocational training. The results of the study are outlined in the table.
Downloads
References
Skłodowski H. Psychologiczne wyzwania kryzysu // Człowiek w kryzysie – psychospołeczne aspekty kryzysu / red. nauk.: H. Skłodowski. Łodz: SWSPiZ w Łodzi, 2010. S. 9–22. (Przedsiębiorczość i zarządzanie; T. XI, Zeszyt 1).
Афанасьєва Т. О. Психологічні особливості криз професійного становлення психолога. Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія: Психологічні науки. 2013. Т. 2, вип. 10. С. 29–32.
Столярчук О. Вплив криз фахового навчання на формування професійної самооцінки майбутніх педагогів. Педагогічна освіта: теорія і практика. Педагогіка. Психологія. 2010. № 2. С. 90–94.
Семёнова Е. М., Ворошилина Н. Н. Психологическое сопровождение личности студента в образовательной среде вуза. Психология, социология и педагогика. 2015. № 6. URL: http://psychology.snauka.ru/2015/06/5083 (дата звернення 09.06.2017).
Курусь И. А. Взаимосвязь кризисов, кризисных переживаний и направленности временной перспективы у студентов на начальном этапе обучения в вузе. Образование и наука. 2016. № 2 (131). С. 68–79.
Бойко А. А. Противоречия и кризисы студенческого возраста // Соціально-гуманітарні аспекти розвитку сучасного суспільства: матеріали Всеукр. наук. конф. викладачів, аспірантів, співробітників та студентів. Суми: СумДУ, 2014. С. 304–305.
Іванцова Н. Б. Періодизація професійного розвитку особистості. Актуальні проблеми психології. 2010. Т. 8, вип. 7. С. 105–114.
Кравченко І. Ф., Чабан Н. І. Соціально-педагогічні проблеми адаптації першокурсників до навчання в юридичному вузі. Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського. 2010. Вип. 1.30. Педагогічні науки. С. 225–232.
Радчук Г. Психологічні засади професійного аксіогенезу особистості. Психологія особистості. 2012. № 1 (3). С. 138–150.
Гончарова Г. О., Ларіонов С. О. Система ставлень особистості: теоретичні аспекти дослідження. Право і Безпека. 2017. № 1 (64). С. 130–134.
Copyright (c) 2017 G. O. Goncharova
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.