Технічні засоби як джерела доказів у справах про адміністративні правопорушення: крізь призму дотримання прав і свобод людини
Анотація
Статтю присвячено дослідженню правового регулювання використання технічних засобів, пов’язаних із здійсненням відеозапису, фото- і кінозйомки суб’єктами державного управління, зокрема уповноваженими складати протоколи про адміністративні правопорушення посадовими особами. Дослідження здійснено на засадах неухильного дотримання прав і свобод людини як основоположних принципах громадянського суспільства та демократичної держави, які мають визначати повноваження, їх використання, а відтак і поведінку суб’єктів публічної адміністрації під час застосування технічних засобів відеозапису, фото- і кінозйомки, відео- і звукозапису. Підтримано думку, що жодна суспільно значуща мета не може бути підставою для обмеження чи позбавлення особи її прав і свобод, зокрема права на приватність, у будь-якій формі. Аргументовано, що використання відповідних технічних засобів в адміністративно-деліктному процесі має низку особливостей та імперативів, порушення яких призводить до недопустимості відповідних доказів. Зокрема наголошено, що встановлення систем відеоспостереження у громадських (публічних) місцях має обов’язково супроводжуватися встановленням відповідних плакатів, інформаційних табличок, які вказують на здійснення відеоспостереження та здійснення відеозапису, фото- і кінозйомки, а отже, збереження і накопичення такої інформації про особу та можливість її використання у відповідних цілях і з відповідною метою.
Очевидно, що будь-яка фіксація особи (статична – для фотозйомки, динамічна – для відео- та кінозйомки зі звукозаписом або без нього) є прямим втручанням в особисте життя людини. Як наслідок, застосування відповідних засобів можливе лише на підставах, передбачених законом. Ключовою умовою проведення фото- і відеозйомки особи є попередження її про зйомку, що, у свою чергу, передбачає надання останньою згоди на таку зйомку. Важливе значення мають технічні засоби, за допомогою яких здійснюється така зйомка, зокрема потрібно, щоб останні були сертифіковані, відкалібровані й отримали відповідні дозволи, в тому числі санітарно-гігієнічні, на їх використання в Україні суб’єктами державного управління або були передані в користування конкретним посадовим особам, а також право (проходження відповідного навчання) зазначених посадових осіб на поводження з такими технічними засобами, в тому числі правові підстави для їх використання.
Завантаження
Посилання
Bakutin, Ye. (2018). The current state of regulatory and legal support for the use of technical means of recording offenses in Ukraine. Entrepreneurship, Economy and Law, 12, 158-165.
Bilous, V. V. (2016). The system of recording offenses in the field of ensuring road traffic safety in automatic mode: problems of implementation and ways to solve them. Law and Society, 4, 101-109.
Bondar, V. S. (2016). Forensic activity: definition of the concept. Scientific Herald of Kherson State University, 6(3), 112-117.
Hetsko, M. M., & Stupnyk, Ya. V. (2022). Separate problematic aspects of the use of the results obtained during the use of technical devices and special technical means by the national police as evidence in the case of an administrative offense. Analytical and Comparative Jurisprudence, 6, 195-201. https://doi.org/10.24144/2788-6018.2022.06.35.
Kryzhanovska, V. A. (2016). Administrative liability in administrative law in Ukraine: current understanding and new approaches [Candidate dissertation, Lviv Polytechnic National University].
Kulinich, O. O. (2017). Theoretical problems of realization and protection of the right of natural person to the own image [Doctoral thesis, National University “Odessa Law Academy”].
Minka, T. P., Hlukhoveria, V. A., Myroniuk, R. V. et al. (2017). Scientific and practical commentary on the Law of Ukraine «On the National Police» (T. P. Minka, Ed.). Dnipropetrovsk State University of Internal Affairs.
Ostapenko, O. I., Kovaliv, M. V., Yesimov, S. S. et al. (2021). Administrative law of Ukraine (general part). Spolom.
Paziuk, A. V. (2004). The international legal protection of the right to personal data privacy [Doctoral thesis, Taras Shevchenko National University of Kyiv].
Petkov, S., & Kopotun, I. (Eds). (2020). Deliktology (Vol. 1). Akademie HUSPOL.
Petkov, S., & Kopotun, I. (Eds). (2020). Deliktology (Vol. 2). Akademie HUSPOL.
Poliak, Yu. P. (2022). The use of technical means in conducting investigative (search), covert investigative (search) actions and the use of its results during the pre-trial investigation [Candidate thesis, Lviv State University of Internal Affairs].
Sambor, M. (2016). Evidence in the case of an administrative offense. Scientific Papers of the Legislation Institute of the Verkhovna Rada of Ukraine, 3, 51-57.
Sambor, M. (2018b). Legal position in Ukrainian legal doctrine. Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. Legal Studies, 2(107), 80-84.
Sambor, M. A. (2017, November 17). Powers of the police to ensure the right to peaceful assembly [Conference presentation abstract]. Current issues of ensuring public order and security in modern conditions: domestic and international experience, Dnipro, Ukraine.
Sambor, M. A. (2018a). The right to peaceful assembly. Pryluky City Printing House.
Yukhno, O. O., Ablamskyi, S. Ye., Balats R. M. et al. (2017). Scientific and practical commentary to the Law of Ukraine «On the National Police» regarding the activities of the investigative units of the National Police of Ukraine, developed by the Department of Criminal Procedure and Organization of Pre-Trial Investigation, Faculty No. 1 of the KhNUIA. In V. V. Sokurenko (Ed.), Legislative provision of law enforcement activities (pp. 978-1031). Stylish typography.
Авторське право (c) 2023 М. А. Самбор
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.