Кримінологічний аналіз стану та особливостей детермінації незаконного заволодіння транспортними засобами в Україні в умовах збройної агресії

  • Ю. Б. Данильченко Науково-дослідний інститут вивчення проблем злочинності імені академіка В. В. Сташиса НАПрН України https://orcid.org/0000-0002-2642-5053
Ключові слова: агресія, збройний конфлікт, окупація, злочинність, незаконне заволодіння транспортними засобами, безпека дорожнього руху.

Анотація

Статтю присвячено кримінологічному аналізу стану та особливостей детермінації незаконного заволодіння транспортними засобами в умовах збройної агресії. Встановлено, що динаміка незаконного заволодіння транспортними засобами в умовах збройного конфлікту є несприятливою. Констатовано значне зростання кількості вчинених кримінальних правопорушень, передбачених ст. 289 Кримінального кодексу України. З’ясовано, що погіршення криміногенної обстановки за критерієм, який досліджується, сталося за рахунок активізації дії низки факторів, чільне місце серед яких належить ситуативним. Виявлено й описано чотири їх групи, які ідентифікуються за складовими криміногенних ситуацій.

Наглядово-дефіцитні фактори – група детермінант незаконного заволодіння транспортними засобами, що становлять комплекси криміногенних ситуацій, особливостями яких є недостатній контроль та нагляд за транспортними засобами на місцях їхнього статичного перебування. В умовах збройного конфлікту зазначені детермінанти формуються у зв’язку з терміновим залишенням транспортних засобів без нагляду, коли пріоритет надається порятунку життя та здоров’я, особистій свободі за наявності ризику бойового впливу, окупації території.

Кримінально-бойові чинники незаконного заволодіння транспортними засобами формуються як елементи бойової обстановки; заволодіння транспортними засобами цивільних осіб відбувається або на полі бою, або у зв’язку з виконанням представниками країни-агресора (комбатантами та іншими учасниками збройного конфлікту, що воюють) завдань на шкоду інтересам України: незаконне заволодіння транспортними засобами членами диверсійно-розвідувальних груп або ворожими (російськими) комбатантами під час ведення бойових дій.

Окупаційні фактори найбільш інтенсивно відтворюються в умовах повномасштабної збройної агресії російської федерації проти України та пов’язані з такою самою масштабною та комплексною віктимізацією населення, яка виявляється на тимчасово окупованих територіях. Ця категорія громадян повністю позбавлена юридичних гарантій дотримання їхніх прав і свобод.

Віктимно-урбаністичні фактори представлені конгломерацією обставин криміногенного значення, що формують ситуацію ослабленого контролю за транспортними засобами у місцях їх вимушеної концентрації через тривале зберігання. У таких ситуаціях йдеться насамперед про незаконне заволодіння транспортними засобами внутрішньо переміщених осіб. Через масове переміщення громадян із північних, східних, південних областей України в західний регіон країни утворився дефіцит охоронюваних, належним чином облаштованих місць для паркування, спростився доступ злочинців до транспортних засобів.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Ю. Б. Данильченко , Науково-дослідний інститут вивчення проблем злочинності імені академіка В. В. Сташиса НАПрН України

Доктор юридичних наук, доцент.
Відділ кримінологічних досліджень.

Посилання

Cherbonneau, M. (2009). Auto theft. In M. Tonry (Ed.), The Oxford handbook of crime and public policy (pp. 191-222). Oxford University Press.

Hodgkinson, T., Andresen, M. A., & Farrell, G. (2016). The decline and locational shift of automotive theft: A local level analysis. Journal of Criminal Justice, 44, 49-57. https://doi.org/10.1016/j.jcrimjus.2015.12.003.

Horshkov, D. V. (2015). Illegal possession of vehicles: characteristics of the main determinants. Customs business, 4(100), 72-77.

Horshkov, D. V. (2016). Illegal possession of vehicles: criminological characteristics and prevention [Candidate thesis, Kharkiv National University of Internal Affairs].

Iliashko, O. O. (2020). The state legal policy concerning temporarily occupied territories. Juridical Scientific and Electronic Journal, 2, 528-532. https://doi.org/10.32782/2524-0374/2020-2/138.

Iliashko, V. I. (2018). Violations of the civil and political human rights and freedoms on the temporarily occupied territories of Ukraine and ways of their protection. Scientific notes of Taurida National V. I. Vernadsky University. Series: Juridical Sciences, 4(29), 19-27.

Kartasheva, A. (2023, February 16). Rear region: which enterprises and how many IDPs moved to Lviv. News Live. https://lviv.novyny.live/region-tilu-iaki-pidpriiemstva-ta-skilki-vpo-pereyikhali-u-lviv-77784.html.

Kirilenko, F. O., & Minaiev, D. D. (2018). Prevention and prevention of illegal possession of vehicles. South Ukrainian Law Journal, 1, 56-60.

Kolb, S. O. (2016). Prevention of illegal possession of vehicles [Candidate dissertation, National Academy of Internal Affairs].

Linden, R. (2005). The Need for Comprehensive Crime Prevention Planning: The Case of Motor Vehicle Theft. Canadian Journal of Criminology and Criminal Justice, 47(2), 251-270. https://doi.org/10.3138/cjccj.47.2.251.

Morgan, N., Shaw, O., Feist, A., & Byron, С. (2016). Reducing criminal opportunity: vehicle security and vehicle crime. Research Report, 87. https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/489097/horr87.pdf.

Mykhailenko, V. (2020, Decemder 1). War crimes cases: how Ukrainian judges apply norms of international humanitarian law. Ukrainian Helsinki Union for Human Rights. https://www.helsinki.org.ua/articles/spravy-pro-voienni-zlochyny-iak-ukrainski-suddi-zastosovuiut-normy-mizhnarodnoho-humanitarnoho-prava/.

Orlov, Yu. V. (2017). Determination of crime. In V. V. Chernei, & V. V. Sakurenko (Eds.), Ukrainian criminological encyclopedia (pp. 178-180). Golden Mile.

Orlov, Yu. V. (2020). Resentment: the path from sacrifice to crime. Bulletin of the Criminological Association of Ukraine, 1(22), 140-151.

Tseloni, A., Thompson, R., Grove, L., Tilley, N., & Farrell, G. (2014). The effectiveness of burglary security devices. Security Journal, 6, 646-664. https://doi.org/10.1057/sj.2014.30.

Tymochko, M., Yakovliev, A., & Katrychenko, T. (2022). Quasi-legal system in the occupied territories: implementation and dissemination of practices. Kyiv. https://mipl.org.ua/wp-content/uploads/2022/12/kvazipravova-systema_ua_interactive-1-1.pdf.

Zakaliuk, A. P. (2007). Course of modern Ukrainian criminology: theory and practice (Book 1). In Yure.

Опубліковано
2023-06-29
Як цитувати
Данильченко , Ю. Б. (2023) «Кримінологічний аналіз стану та особливостей детермінації незаконного заволодіння транспортними засобами в Україні в умовах збройної агресії», Право і безпека, 89(2), с. 66-76. doi: 10.32631/pb.2023.2.06.