Забезпечення організаційно-правових умов фінансування соціальної сфери України

Ключові слова: бюджетний процес, соціальна сфера, публічні фонди коштів, державне фінансування, фінансова децентралізація, місцеве самоврядування, місцеві бюджети.

Анотація

Проведено аналіз правових аспектів регулювання бюджетного фінансування надання соціальних послуг і визначено основні напрями підвищення ефективності функціонування системи бюджетного фінансування соціального захисту та соціального забезпечення населення України в сучасних умовах. На основі аналізу наукових поглядів розглянуто теоретичні підходи до побудови бюджетної системи в контексті соціального захисту. Визначено недоліки правового регулювання механізмів фінансування надання послуг соціального захисту і надано характеристику основних факторів підвищення ефективності бюджетного фінансування та інклюзивності соціального захисту.

Основним завданням держави в контексті соціального захисту населення є повне та своєчасне наповнення відповідних бюджетів і фінансування у межах, встановлених бюджетом, заходів соціального захисту населення. Наголошено, що сьогодні державна система управління бюджетними коштами на фінансування соціальних виплат залишається однією з основних складових загальної та комплексної системи соціального захисту України. Проте практика організації бюджетного процесу в Україні в сучасних соціально-політичних умовах характеризується розбалансованістю державних і регіональних програм економічного та соціального розвитку. Розглянуто основні чинники порушень у функціонуванні системи фінансування сфери соціального захисту в Україні. Відмічено поступове скорочення частки витрат на соціальний захист і соціальне забезпечення протягом 2016–2022 років з 30 до 15 % у зведеному бюджеті при фактичному зростанні витрат на соціальну сферу у грошовому виразі. Визначено, що хоча Бюджетним кодексом України регламентовано фінансову самостійність місцевих бюджетів, закріплення за ними відповідних джерел доходів бюджету, фактичний рівень формування дохідної частини не дозволяє виконувати належним чином власні повноваження у сфері соціального захисту населення.

Наголошено, що в контексті децентралізації зміни до бюджетного законодавства повинні враховувати забезпечення реальних прав проводити самостійну соціально-економічну політику на місцевому рівні та водночас забезпечувати ефективне виконання власних і делегованих повноважень. Наділення місцевих і регіональних органів влади доходами, достатніми для фінансування покладених повноважень, має відбуватися за рахунок децентралізації бюджетних коштів, що сприятиме досягненню збалансованості регіональних і місцевих бюджетів.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

С. М. Бортник, Харківський національний університет внутрішніх справ

Доктор юридичних наук, професор.

І. О. Сєвідова, Харківський національний університет внутрішніх справ

Доктор економічних наук, професор,академік Академії економічних наук України.
Кафедра соціально-економічних дисциплін.

Посилання

Bidak, V. Ya., & Pavlova, L. O. (2014). Functional-target approach in improving the system of social protection of the population: national and regional aspects. Socio-Economic Problems of the Modern Period of Ukraine, 5(109), 430–441.

Chynchyk, A., & Holubka, S. (2022). Tax revenues of the budgets of united territorial communities: theoretical analysis. Bulletin of the Khmelnytskyi National University. Series: Economic Sciences, 3(306), 113–119. https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-306-3-16.

Chynchyn, O. V. (2018). Local state administrations as participants in the implementation of local budgets based on income. Law and Innovation, 3(23). 144–150.

Demianyshyn, V., & Lobodina, Z. (2020). The development of the financial mechanism in the context of reforming the financial system of Ukraine. Formation of Market Economy in Ukraine, 43, 59–80. https://doi.org/10.30970/meu.2020.43.0.3019.

Denis, O. V. (2017). Peculiarities of legal regulation of the budget process in Ukraine. Actual Problems of Native Jurisprudence, 6(2), 81–85.

Foksha, L. V. (2014). Public funds: concepts, characteristics and legal nature. Scientific Herald of International Humanitarian University, 10(1), 162–164.

Kogut, Ju. M. (2019). The budget process in Ukraine. Uzhorod National University Herald. International Economic Relations and World Economy, 27(1), 62–66. https://doi.org/10.32782/2413-9971/2019-27-12.

Kvitka, S. A. (2015). The principle of subsidiarity and processes of decentralization in Ukraine. Bulletin of the Dnipropetrovsk Regional Institute of Public Administration of the National Academy of Public Administration under the President of Ukraine, 4(18), 28–35.

Lapika, A. O. (2020). Administrative procedures for implementation of powers of local state administrations in the field of budget and finance. Juridical Science, 2(104), 212–224. https://doi.org/10.32844/2222-5374-2020-104-2.25.

Latkovska, T. A. (2022). Budget Code of Ukraine. Center for Educational Literature.

Latkovskyi, P. P. (2019). Legal regulation of budget control in Ukraine. Technoprint.

Lytvynova, Ye. V. (2014). Financial and procedural norms and their relationship with material norms of financial law. Law Review of Kyiv University of Law, 4, 113–117.

Marynchak, Ye. S. (2022). Legal nature of public funds. In O. V. Bazhenova, M. M. Benko, V. S. Vins et al., State management and administration, the sphere of service, economy and international relations as the driving forces of the economic growth of the states of the 21st century. European Scientific Platform (рр. 48–64). European Scientific Platform. https://doi.org/10.36074/paaaseeirdfegcc.ed-2.04.

Ovcharova, N. V. (2014). The mechanism of formation and implementation of state budget policy in the social sphere: problems and development prospects. Scientific Herald of Kherson State University, 5(4), 98–102.

Pakhucha, E. V., & Sievidova, I. O. (2020). Social responsibility of business as a component of economic security. Norwegian Journal of Development of the International Science, 51(4), 62–67.

Radchenko, O. M. (2019). Improvement of legal regulation of the budget process and its stages. Scientific Journal of Public and Private Law, 1(2), 78–92. https://doi.org/10.32844/2618-1258.2019.1-2.14.

Tokarieva, K. O. (2022). Legal regulation of the budget process under the conditions of martial law. Law and Safety, 3(86), 26–36. https://doi.org/10.32631/pb.2022.3.02.

Uliutin, D. (2020, July 24). Budgetary decentralization: key challenges and achievements. Economic truth. https://www.epravda.com.ua/columns/2020/07/24/663318/.

Yavorskyi, I. I. (2019). The specifics of the implementation mechanism of the procedural norms of the budgetary law. Juridical Scientific and Electronic Journal, 4, 182–185. https://doi.org/10.32782/2524-0374/2019-4/50.

Опубліковано
2023-09-28
Як цитувати
Бортник, С. М. і Сєвідова, І. О. (2023) «Забезпечення організаційно-правових умов фінансування соціальної сфери України», Право і безпека, 90(3), с. 9-20. doi: 10.32631/pb.2023.3.01.