Антиномії англо-американської та вітчизняної юриспруденції в осмисленні проблематики прав дитини

Ключові слова: дитина та дитинство, праворозуміння, правовий статус, найкращі інтереси дитини, суб’єкт правовідносин, волевиявлення.

Анотація

У статті проаналізовано погляди представників англо-американської юриспруденції на проблематику прав дитини в контексті аналогічних вітчизняних наукових доробок.

У межах української юридичної думки питання щодо правового опосередкування дитинства та осмислення статусу дитини традиційно відбувається на підставі теоретичних (насамперед позитивістських) уявлень щодо суб’єктів правовідносин, теорії правового статусу людини, способів захисту прав, що напрацьовані фундаментальною юридичною наукою, наукою цивільного та сімейного права.

Формування та розвиток теорії найкращих інтересів дитини в англо-американській юридичній науці по суті є альтернативним науковим підходом задля вирішення проблеми вольового чинника як передумови для набуття та реалізації прав дитиною. На думку деяких учених, це дозволяє уникнути концептуальних протиріч під час вирішення питання щодо включення дітей до числа осіб, які мають суб’єктивні права та несуть юридичні обов’язки.

На концептуально-правовому рівні найкращі інтереси дитини в межах англо-американської юриспруденції вважають важливою правовою категорією, яка вимагає врахування найвищого рівня потреб дитини та забезпечення її добробуту, безпеки й гармонійного розвитку в суспільстві. Ця категорія зумовлює постійне врахування інтересів дитини в межах різноманітних життєвих ситуацій та умов конкурентного суспільства.

Із формалізацією у 2016 р. в українському позитивному праві поняття «забезпечення найкращих інтересів дитини» зацікавленість вітчизняної наукової спільноти до творчого осмислення сучасних поглядів представників англо-американської юриспруденції на проблематику прав дитини буде невпинно зростати, адже інтереси дітей, попри наукові суперечки та інші обставини, завжди потребують юридичного захисту і правового забезпечення.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

М. Ю. Бурдін , Харківський національний університет внутрішніх справ

Доктор юридичних наук, професор.

І. Л. Невзоров, Харківський національний університет внутрішніх справ

Кандидат юридичних наук.
Кафедра теорії та історії держави і права.

Т. С. Томляк, Вінницький національний аграрний університет

Доктор філософії в галузі права.
Кафедра права.

Посилання

Alston, P., Parker, S., Seymour, J., Campbell, T. D., & Eekelaar, J. (Eds). (1992). Children, Rights, and the Law. Clarendon Press; Oxford University Press.

Daiute, С. (2008). The Rights of Children, the Rights of Nations: Developmental Theory and the Politics of Children’s Rights. Journal of Social Issues, 64(4), 701–723. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.2008.00585.x.

Dakal, A. V. (2019). Source analysis of the issue of the protection of children’s rights in the Ukrainian state-making discourse. Investment: Practice and Experience, 19, 68–75. https://doi.org/10.32702/2306-6814.2019.19.68

Emelonye, U. (2018).Theoretical and Normative Foundation of Child Rights. US-China Law Review, 15(1), 1–17. https://doi.org/10.17265/1548-6605/2018.01.001.

Federle, K. H. (1995). Looking ahead: An empowerment perspective on the rights of children. Temple Law Review, 68(4), 1585–1606.

Gal, T. (2006). Victims to Partners: Child Victims and Restorative Justice. The Australian National University.

Kurylo, T., & Barankevych, A. (2020). Special features of the legal status of a child in the civil code of Ukraine. Law Herald, 2, 108–114. https://doi.org/10.32837/yuv.v0i2.1711.

Kytaika, O. V. (2018). Constitutional and Legal Status of the Child in Ukraine and International Juvenile Law Standards [Candidate thesis, National University “Odesa Law Academy”].

Laufer-Ukeles, P. (2016). The Relational Rights of Children. Connecticut Law Review, 46, 741–816.

MacCormick, N. (1982). Legal Rights and Social Democracy: Essays in Legal and Political Philosophy. Oxford University Press.

Marmor, A. (1997). On the limits of rights. Law and Philosophy, 16(1). https://www.jstor.org/stable/3504816.

Minow, М. (1987). Interpreting Rights: An Essay for Robert Cover. The Yale Law Journal, 96(8), 1860–1915.

Mishchuk, M., & Belikova, S. (2016). Theoretical and practical aspects of children safeguarding by prosecutor. Scientific Journal of the National Academy of the Prosecutor’s Office of Ukraine, 4, 122–130.

Naiman, N. (2016). Family and legal status of a child. Entrepreneurship, Economy and Law, 6, 38–43.

Raz, J. (1987). The Morality of Freedom. Clarendon Press.

Ryhina, O. M. (2017). The Problem of Interpreting the Term “Legal Status of a Child”: Theoretical and Legal Aspect. Law and Public Administration, 3(28), 12–19.

Skuz, I. (2021, June 16). Legal status of a child. Higher School of Advocacy. https://www.hsa.org.ua/blog/pravovyj-status-dytyny.

Te One, S. (2011). Defining rights: Children’s rights in theory and in practice. He Kupu. The Word, 2(2), 41–57.

Zavhorodnia, Yu. S. (2021). The child as a subject of legal relations: special notes (theoretical and legal aspect) Juridical Scientific and Electronic Journal, 4, 42–45. https://doi.org/10.32782/2524-0374/2021-4/8.

Опубліковано
2023-12-25
Як цитувати
Бурдін , М. Ю., Невзоров, І. Л. і Томляк, Т. С. (2023) «Антиномії англо-американської та вітчизняної юриспруденції в осмисленні проблематики прав дитини», Право і безпека, 91(4), с. 150-160. doi: 10.32631/pb.2023.4.13.