Інтеграційні напрями розвитку сучасної юридичної освіти як параметра дотримання прав людини

Ключові слова: юридична освіта, інтеграція, глобалізація, права людини, безпека, Цілі сталого розвитку ООН.

Анотація

Статтю присвячено визначенню ключових євроінтеграційних напрямів реформування сучасної вітчизняної юридичної освіти. Питання покращення якості юридичної освіти залишається актуальним протягом багатьох років у всіх країнах незалежно від рівня економічного та соціального розвитку. У вузькому розумінні відповідна проблематика тісно пов’язана з питанням інтеграції юридичної освіти, а в широкому – глобалізації, адже, з одного боку, юридична освіта має відповідати міжнародним стандартам і кращим освітнім практикам, а з другого – потребує вирішення глобальна проблема нострифікації. Реформуванню юридичної освіти присвячено численні як вітчизняні, так і зарубіжні наукові дослідження, але спостерігається закономірність щодо поступового зменшення таких розробок і перерозподілу уваги наукової спільноти на окремі аспекти дидактики права та параметри освіти правників.

Стаття є оригінальною, поєднує аналіз наукових результатів вітчизняних та іноземних учених із формулюванням нових або вдосконалених пропозицій щодо євроінтеграційного реформування вітчизняної юридичної освіти. Визначено основні напрями досліджень вітчизняних учених щодо інтеграції юридичної освіти та основні недоліки в підготовці правників. Приділено увагу виокремленню прогалин у дослідженні можливих шляхів подальшої євроінтеграційної еволюції української юридичної освіти. Розглянуто такі ключові напрями євроінтеграції юридичної освіти, як покращення якості освіти, поєднання впровадження міжнародних норм та стандартів із розробленням та впровадженням інновацій, міжнародна співпраця, розвиток практичних навичок та знань (принаймні базових) правових норм інших країн. Запропоновано низку основних напрямів реформаторської діяльності щодо європейської інтеграції вітчизняної юридичної освіти, зокрема в контексті практико-орієнтованого навчання, зменшення обсягів змісту освітніх програм у поєднанні з їх інтеграцією в європейський юридичний простір та підвищенням якості освіти, покращення аналітичних та логічних навичок правників, а також впливу на досягнення Цілей сталого розвитку ООН.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

С. О. Сербенюк, Харківський національний університет внутрішніх справ

Відділ організації наукової діяльності та захисту інтелектуальної власності.

Посилання

Ajevski, M., Barker, K., Gilbert, A., Hardie, L., & Ryan, F. (2023). ChatGPT and the future of legal education and practice. The Law Teacher, 57(3), 352–364. https://doi.org/10.1080/03069400.2023.2207426.

Androshchuk, A. (2001, September 20). Professional training of lawyers in Holland [Conference presentation abstract]. International Conference “Practical problems of legal education in Ukraine in the context of European integration”, Kyiv, Ukraine.

Bilichak, O. A. (2019). The legal education reform in Ukraine: problems and challenges. Educational Analytics of Ukraine, 3(7), 57–68.

Buffa, M. (2022). Didactics of Law and Legal Culture in (Un)current Education. Notes on a Recent Handbook. Materials for a History of Legal Culture, 52(1), 237–248. https://doi.org/10.1436/103724.

Dos Santos Vasconcelos Silva, D. (2022). Legal education, social transformation and extensionist possibilities toward hyperinclusive society. Brazilian Journal of Political Studies, 124, 77–124. https://doi.org/10.9732/2022.V124.983.

Gostin, L. O., Bosha, S. L., & Meier, B. M. (2024). Teaching Global Health Law: Preparing the Next Generation for Future Challenges. Journal of Law, Medicine and Ethics, 52(1), 191–195. https://doi.org/10.1017/jme.2024.63.

Hanley, J. (2021). Team-based learning in social work law education: a practitioner enquiry. Social Work Education, 40(8), 1038–1050. https://doi.org/10.1080/02615479.2020.1770720.

Harno, A. J. (2004). Legal education in the United States. The Lawbook Exchange, Ltd.

Humeniuk, T. I. (2018). Integration of the main trends of European legal education in Ukraine. Law and Society, 3(2), 16–21.

Issa, H. A., & Juwaihan, M. (2021). The extent of the need for teaching forensic sciences for law students in Jordanian universities. Indian Journal of Forensic Medicine and Toxicology, 15(1), 1097–1100. https://doi.org/10.37506/ijfmt.v15i1.13563.

Kucher, O., & Mohilevskyi, L. (2024). Training and education of specialists in the field of labour law. Journal of Infrastructure, Policy and Development, 8(6). https://doi.org/10.24294/jipd.v8i6.5966.

Kupchak, M. (2019). Influence of European integration processes on development the right of educational systems in Ukraine. Bulletin of Lviv State University of Life Safety, 19, 146–152. https://doi.org/10.32447/20784643.19.2019.18.

Le Roux-Kemp, A. (2024). A critical analysis of the role of legal higher education and training in the institutionalisation of the English legal profession: quo vadis for English law schools? Law Teacher, 3. https://doi.org/10.1080/03069400.2024.2353990.

Makarenko, I. O. (2023). Incorporation of ESG criteria in the activities of companies in the context of their investment screening. Economics, Management and Administration, 2(104), 86–93. https://doi.org/10.26642/ema-2023-2(104)-86-93.

Mateos, O. (2009). The application of the audiovisual techniques in the teaching of the juridical subjects in university masters. Edulearn Proceedings, 2, 4659–4668.

Melehanych, H. (2022). Sustainable development of higher education institutions of Ukraine: from state policy to policy of educational institution management. In H. Kharlamova, & N. Chala (Eds), State policy of sustainable development of Ukraine: basic principles (preparatory materials for Parliamentary hearings 2021) (pp. 68–72).

Munro, V. E. (2003). The discipline of law – legal education at the intersection of the juridical and the disciplinary. Journal of Commonwealth Law and Legal Education, 2(1), 31–45. https://doi.org/10.1080/14760400308522893.

Perelman, J., Bouayad, A., & Morin Guerry, A. (2024). Legal clinics: innovative ways of teaching the law of the ecological transition. International Review of Economic Law, 37(2), 99–104. https://doi.org/10.3917/ride.372.0099.

Quezada Castro, G. A., Castro Arellano, M. P., & Quezada Castro, M. P. (2022). Artificial intelligence and legal education: its incorporation during the Covid-19 pandemic. Venezuelan Journal of Management, 27(8), 750–764. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.8.2.

Rogus, C., & Tsoukala, Ph. (2022). Doctrine, experiential learning, and client-centered lawyering: Teaching family law in a post-pandemic world. Family Court Review, 60(4), 818–835. https://doi.org/10.1111/fcre.12677.

Serbenyuk, S. O. (2023a). Improving the publication activity of Ukrainian scientists: problems, solutions, the use of mathematical and statistical methods. Law and Safety, 4(91), 129–138. https://doi.org/10.32631/pb.2023.4.11.

Serbenyuk, S. O. (2023b). Mathematics in police activity: basics, features, mathematical training. Bulletin of Kharkiv National University of Internal Affairs, 4(103), 333–344. https://doi.org/10.32631/v.2023.4.32.

Serbenyuk, S. O., & Nadopta, L. S. (2023). Organisational, legal and financial bases for scientific activity in higher education institutions of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine: problems and solutions based on mathematical and statistical methodology. Law and Safety, 3(90), 214–225. https://doi.org/10.32631/pb.2023.3.18.

Sharkova, I. M. (2015). Higher school and professional training of lawyers. Legal Regulation of the Economy, 15, 286–294.

Sushchenko, V. (2016). European and international standards of the legal profession in the legal system of Ukraine. NaUKMA Research Papers. Law, 181, 22–25.

Ternavska, V. M. (2022). Contemporary tendencies of the reforming the higher legal education in Ukraine (constitutional and legal aspect). New Ukrainian Law, 2, 142–148. https://doi.org/10.51989/NUL.2022.2.20.

Vásquez, P. C., Pirela, M. A., Fuenzalida, J. P. D., Scholz, F. B., Hauri, S. B., & González, D. F. (2021). Teaching and learning law and artificial intelligence in Chile: On the minor in Artificial Intelligence and Law at the Universidad Autónoma de Chile. Journal of University Pedagogy and Didactics of Law, 8(2), 281–302. https://doi.org/10.5354/0719-5885.2021.64456.

Veiga Ávila, L., Filho, W. L., Brandli, L., Macgregor, C. J., Molthan-Hill, P., Gökçin Özuyar, P., & Martins Moreira, R. (2017). Barriers to innovation and sustainability at universities around the world. Journal of Cleaner Production, 164, 1268–1278. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.07.025.

Vişan, E. R. (2019). Juridical Education Between Standards And Practice. Fiat Iustitia, 1(1), 309–320.

Yakymchuk, M., & Lyzohub, B. (2009). Actual problems of professional training of judges and prosecutors in the aspect of European integration of Ukraine. Journal of the National Prosecution Academy of Ukraine, 3(15), 10–15.

Yanchuk, N. D. (2022). Reforming legal education in Ukraine: understanding and perspectives. South Ukrainian Law Journal, 1–2, 311–316. https://doi.org/10.32850/sulj.2022.1-2.54.

Опубліковано
2024-09-27
Як цитувати
Сербенюк, С. О. (2024) «Інтеграційні напрями розвитку сучасної юридичної освіти як параметра дотримання прав людини», Право і безпека, 94(3), с. 21-32. doi: 10.32631/pb.2024.3.02.