Стійкість і сталий розвиток у діяльності закладу вищої освіти
Анотація
Діяльність закладу вищої освіти в контексті досягнення Цілей сталого розвитку ООН є одним із важливих чинників забезпечення економічної, соціальної та екологічної безпеки. Як освітні та наукові центри місцевих громад університети мають важливий вплив на їхніх мешканців, а за умови активної просвітницької діяльності та співпраці цей вплив значно зростає. Ще одним надзвичайно важливим чинником такого зростання є освітньо-наукова, просвітницька та консультативна діяльність і співпраця на регіональному, державному та міжнародному рівнях.
Основна мета цієї статті – описати стійку діяльність закладу вищої освіти щодо досягнення Цілей сталого розвитку ООН у контексті екологічної, економічної та соціальної складових відповідно до стандартів, що оцінюються міжнародними рейтингами закладів вищої освіти щодо сталого розвитку. Акцентовано увагу на міжнародних рейтингах Times Higher Education University Impact Rankings. Додатково досліджено схему співвідношень Цілей сталого розвитку ООН і базових сфер глобального суспільства та відмінності між взаємопов’язаними поняттями «сталий розвиток» і «стійкість».
Стійкість являє собою гармонійне поєднання розвитку економіки, високих соціальних стандартів та чистого довкілля, відображає довгострокову мету існування суспільних відносин, у той час як відповідно до визначень ЮНЕСКО сталий розвиток стосується процесів та шляхів її досягнення. Крім того, сталий розвиток здебільшого фігурує як юридичний термін у міжнародній нормативній базі. Щодо базових складових стійкості (економіки, довкілля та соціуму), то, вивчаючи їх співвідношення до Цілей сталого розвитку ООН, можна погодитися з висновком деяких науковців, що кількісно у структурі змісту Цілей сталого розвитку ООН все ж таки переважає економічна складова. Певною мірою таке явище є суперечливим, адже економіка через розвиток промисловості негативно впливає на екологію. Водночас за відсутності економічних ресурсів неможливо інвестувати у відновлення довкілля та екологічно стійкі методи й засоби господарювання.
Завантаження
Посилання
Arora-Jonsson, S. (2023). The sustainable development goals: A universalist promise for the future. Futures, 146. https://doi.org/10.1016/j.futures.2022.103087.
Bali Swain, R., & Yang-Wallentin, F. (2020). Achieving sustainable development goals: predicaments and strategies. International Journal of Sustainable Development & World Ecology, 27(2), 96–106. https://doi.org/10.1080/13504509.2019.1692316.
Bartram, J., Brocklehurst, C., Bradley, D., Muller, M., & Evans, B. (2018). Policy review of the means of implementation targets and indicators for the sustainable development goal for water and sanitation. NPJ Clean Water, 1(3). https://doi.org/10.1038/s41545-018-0003-0.
Biermann, F., Hickmann, T., Sénit, C.-A., Beisheim, M., Bernstein, S., Chasek, P., Grob, L., Kim, R. E., Kotzé, L. J., Nilsson, M., Ordóñez Llanos, A., Okereke, C., Pradhan, P., Raven, R., Sun, Y., Vijge, M. J., Van Vuuren, D., & Wicke, B. (2022). Scientific evidence on the political impact of the Sustainable Development Goals. Nature Sustainability, 5, 795–800. https://doi.org/10.1038/s41893-022-00909-5.
Brusca, І., Labrador, М., & Larran, М. (2018). The challenge of sustainability and integrated reporting at universities: A case study. Journal of Cleaner Production, 188, 347–354. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.03.292.
Burlaka, V., Hong, J. S., Thornberg, R., Serdiuk, O., Panok, V., Danylenko, H., Ilchyshyn, N., Burlaka, J., & Jones, W. (2023). Parenting practices, bullying perpetration, and conduct problems among Ukrainian children. Child Abuse Neglect, 3. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2023.106508.
Filho, W. L. (Ed.). (2018). Implementing Sustainability in the Curriculum of Universities. Springer Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-70281-0.
Hickel, J. (2019). The contradiction of the sustainable development goals: Growth versus ecology on a finite planet. Sustainable Development, 27, 873–884. https://doi.org/10.1002/sd.1947.
Higgins, B., & Thomas, I. (2016). Education for Sustainability in Universities: Challenges and Opportunities for Change. Australian Journal of Environmental Education, 32(1), 91–108. https://doi.org/10.1017/aee.2015.56.
Keeble, B. R. (1988). The Brundtland report: ‘Our common future’. Medicine and War, 4(1), 17–25. https://doi.org/10.1080/07488008808408783.
Kotzé, L. J., Kim, R. E., Burdon, P., Du Toit, L., Glass, L.-M., Kashwan, P., Liverman, D., Montesano, F. S., Rantala, S., Sénit, C.-A., Treyer, S., & Calzadilla, P. V. (2022). Planetary Integrity. In F. Biermann, T. Hickmann, & C.-A. Sénit (Eds), The Political Impact of the Sustainable Development Goals: Transforming Governance Through Global Goals? (pp. 140–171). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781009082945.007.
Lozano, R., Lukman, R., Lozano, F. J., Huisingh, D., & Lambrechts, W. (2013). Declarations for sustainability in higher education: becoming better leaders, through addressing the university system. Journal of Cleaner Production, 48, 10–19. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2011.10.006.
Myronets, O., Burdin, M., Tsukan, O., & Nesteriak, Yu. (2019). Prevention of human rights violations. Asia Life Sciences, 2, 577–591.
Purvis, B., Mao, Yo., & Robinson, D. (2019). Three pillars of sustainability: in search of conceptual origins. Sustainability Science, 14(3), 681–695. https://doi.org/10.1007/s11625-018-0627-5.
Ramsey, J. L. (2015). On Not Defining Sustainability. Journal of Agricultural and Environmental Ethics, 28(6), 1075–1087. https://doi.org/10.1007/s10806-015-9578-3.
Reznik, O., Getmanets, O., Kovalchuk, A., Nastyuk, V., & Andriichenko, N. (2020). Financial security of the state. Journal of Security and Sustainability Issues, 9(3), 843–852. https://doi.org/10.9770/jssi.2020.9.3(10).
Sassen, R., & Azizi, L. (2018). Assessing sustainability reports of US universities. International Journal of Sustainability in Higher Education, 19(7), 1158–1184. https://doi.org/10.1108/IJSHE-06-2016-0114.
Serbenyuk, S. O. (2023). Improving the publication activity of Ukrainian scientists: problems, solutions, the use of mathematical and statistical methods. Law and Safety, 4(91), 129–138. https://doi.org/10.32631/pb.2023.4.11.
Serbenyuk, S. O. (2024a). Improving Ukraine’s progress in achieving the UN Sustainable Development Goals. Bulletin of Kharkiv National University of Internal Affairs, 1(104), 44–52. https://doi.org/10.32631/v.2024.1.04.
Serbenyuk, S. O. (2024b). Controversial aspects of the modern national doctrine of property law. Law and Safety, 1(92), 173–185. https://doi.org/10.32631/pb.2024.1.16.
Serbenyuk, S. O., & Nadopta, L. S. (2023). Organisational, legal and financial bases for scientific activity in higher education institutions of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine: problems and solutions based on mathematical and statistical methodology. Law and Safety, 3(90), 214–225. https://doi.org/10.32631/pb.2023.3.18.
Sokurenko, V., Morhunov, O., & Ablamskyi, S. (2023). Assessing the scope of legal immunity in modern legal science: the need for questioning under ukrainian law. Journal of Liberty and International Affairs, 9(1), 265–276. https://doi.org/10.47305/JLIA2391270s.
Voitsikhovskyi, A., Bakumov, O., Ustymenko, O., & Lohvynenko, Ye. (2022). The role of international organizations in the protection of human right in Ukraine. Novum Jus, 16(2), 305–340. https://doi.org/10.14718/NovumJus.2022.16.2.12.
Von Hauff, M., & Nguyen, T. (2014). Universities as Potential Actors for Sustainable Development. Sustainability, 6(5), 3043–3063. https://doi.org/10.3390/su6053043.
Weber, L. E., & Duderstadt, J. J. (Eds). (2011). Global Sustainability and the Responsibilities of Universities. London; Paris; Geneva.
Zaika, Yu., Kukhariev, O., Skrypnyk, V., Burlakov, S., & Ilkiv, O. (2022). Protection of honour and dignity: theoretical and practical issues. International Journal of Public Law and Policy, 8(3/4), 202–214. https://doi.org/10.1504/IJPLAP.2022.124423.
Авторське право (c) 2024 С. О. Сербенюк
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.