Правовий статус служби освітньої безпеки Національної поліції України
Анотація
У публікації проведено комплексний аналіз організації діяльності Служби освітньої безпеки Національної поліції України. Проаналізовано її організаційну структуру, правовий статус керівного підрозділу та основні повноваження особового складу. Головною метою створення Служби освітньої безпеки України є реалізація державної політики з питань організації безпечного освітнього середовища, захисту прав і законних інтересів учасників освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти, здійснення у межах своєї компетенції профілактичної діяльності щодо запобігання вчиненню правопорушень, ужиття заходів, спрямованих на попередження та усунення загроз життю і здоров’ю учасників освітнього процесу, запобігання дитячій бездоглядності, зокрема серед дітей, не охоплених навчанням, виявлення причин і умов, що цьому сприяють, ужиття в межах компетенції заходів для їх усунення.
Окреслено питання, які стосуються процесу добору та навчання інспекторів Служби освітньої безпеки, а також якості її кадрового складу. Додатково висвітлено зарубіжний досвід діяльності поліцейських підрозділів Угорщини та Сполучених Штатів Америки з питань забезпечення правопорядку в закладах середньої освіти, а також захисту освітніх об’єктів і дітей від протиправних посягань. Зроблено висновок, що основні принципи роботи поліції цих країн дуже подібні до національної системи, проте більш повно налагоджена взаємодія поліції та місцевих громад з питань шкільної безпеки, здійснюється систематичний громадський моніторинг діяльності поліцейських у школах, створюються національні асоціації шкільних поліцейських, які мають право проводити навчання та підвищення кваліфікації працівників поліції за напрямами їхньої роботи, постійно вдосконалюється та розширюється нормативно-правова база діяльності.
Сформульовано низку концептуальних положень щодо вдосконалення нормативно-правового та методичного забезпечення діяльності Служби освітньої безпеки Національної поліції України на сучасному етапі її розвитку, зокрема: розширення мережі закладів загальної середньої освіти, залучених до відповідного проєкту, вдосконалення нормативно-правових засад організації діяльності Служби освітньої безпеки, започаткування нових напрямів підготовки та підвищення кваліфікації її особового складу.
Завантаження
Посилання
Basko, A. (2024). Implementation of the “educational security service officer” project as a form of interaction between local self-government bodies and the police under martial law. Scientific Bulletin of the Dnipro State University of Internal Affairs, 1(128), 240–248. https://doi.org/10.31733/2078-3566-2024-1-240-248.
Berendieieva, A. I. (2024). Preventive activities of the National Police in educational institutions. Juridical Scientific and Electronic Journal, 2, 679–682. https://doi.org/10.32782/2524-0374/2024-2/168.
Counts, J., Randall, K. N., Ryan, J. B., & Katsiyannis, A. (2018). School Resource Officers in Public Schools: A National Review. Education and Treatment of Children, 41(4), 405–430.
Devlin, D. N., & Gottfredson, D. C. (2018). The roles of police officers in schools: Effects on the recording and reporting of crime. Youth Violence and Juvenile Justice, 16(2), 208–223. https://doi.org/10.1177/1541204016680405.
Halevych, R. (2024, May 29). Safe educational environment: concept, features, procedure for ensuring [Conference presentation abstract]. General academic summary scientific-theoretical conference of higher education applicants and young scientists “Legal education and science in the conditions of martial law”, Kyiv, Ukraine.
Hrushevenchuk, O. M., Bohdanovych, L. M., Mulko, O. H., & Sarai, S. M. (2022). Organization of a safe educational environment under martial law. Educational and Methodological Center of Civil Defense and Life Safety of Volyn Region.
Hurhula, T. V. (2023, March 3). Safe educational environment for children with disabilities in martial law [Conference presentation abstract]. International Science and Practice Conference “Organization of a safe educational environment – a challenge of our time: prospects and solutions”, Ternopil, Ukraine.
Janković, B., Cvetković, V., Ivanović, Z., Ivanov, A., Jovanović, S., & Otašević, B. (2023). Sustainable Development of Trust and Presence of Police in Schools: Implications for School Safety Policy. Journal of Liberty and International Affairs, 9(3), 22–52. https://doi.org/10.47305/JLIA2393022j.
Korniienko, M. V., & Sukharieva, A. O. (2024). Security Specialist in the Educational Environment – Implementation of an Experimental Project. South Ukrainian Law Journal, 2, 170–175. https://doi.org/10.32850/sulj.2024.2.29.
Morhunov, O. A., & Yunin, O. S. (2024). Introduction and implementation of the project “educational security officer” as a form of protection of the educational environment and children during the period of the legal regime of martial law. In V. M. Vasylenko, T. V. Voloshanivska, I. S. Hanenko et al., Protection of the rights of the child under martial law (pp. 68–82). Liha-Pres. https://doi.org/10.36059/978-966-397-420-0-6.
Rosiak, J. (2014). School resource officers: benefits and challenges. Forum on Public Policy: A Journal of the Oxford Round Table, 3. https://link.gale.com/apps/doc/A497796564/AONE?u=anon~89f28240&sid=sitemap&xid=8c5f3d78.
Ryan, J. B., Katsiyannis, A., Counts, J. M., & Shelnut, J. C. (2018). The Growing Concerns Regarding School Resource Officers. Intervention in School and Clinic, 53(3), 188–192. https://doi.org/10.1177/1053451217702108.
Sytnyk, N. V., Buhaichuk, K. L., Fedosova, O. V., & Chyshko, K. O. (2024). Activities of inspectors of the educational security service in preventing and responding to cases of bullying in secondary education institutions. Kharkiv National University of Internal Affairs.
Todorova, I. S. (2023). Safety of the educational environment for the mental health of higher education students: recommendations for ensuring. Poltava University of Economics and Trade.
Tsiuman, T. P. (Ed.). (2018). Code of a safe educational environment. VBO Ukrainian Fund “Children’s Well-being”.
Valieiev, R. H. (2024, March 15). The role of the police in ensuring a safe educational environment under martial law [Conference presentation abstract]. International Science and Practice Conference “International and national security: theoretical and applied aspects”, Dnipro, Ukraine.
Авторське право (c) 2025 К. Л. Бугайчук, К. Ю. Шеремет

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.