Особистісні трансформації в процесі професійної самореалізації
Анотація
Існуючі наукові підходи щодо проблеми особистісних змін мають міждисциплінарний характер. Проблема вивчення особистісних змін у результаті трансформації властивостей особистості під впливом різноманітних об’єктивних і суб’єктивних викликів включає як теоретичний, так і практичний аспекти. У статті узагальнено сучасні погляди науковців щодо особливостей особистісних змін у процесі професійної самореалізації.
Мета дослідження полягала у визначенні типів особистісних трансформацій працівника правоохоронних органів у процесі професійного зростання. В основу дослідження покладено особистісно-соціально-діяльнісний компетентнісний підхід, відповідно до якого особистість змінюється у процесі діяльності під впливом професії і сама впливає на характер цієї діяльності. Розглянуто зміст компонентів, які трансформуються в процесі професійної самореалізації працівників правоохоронних органів, а саме особистісного, діяльнісного та соціального. Розкрито можливість існування трьох типів правоохоронців із різними стратегіями особистісної трансформації. Надано змістовну характеристику типів особистості з позитивною, стійкою та негативною стратегіями особистісної трансформації. У межах кожного із цих типів можливі варіанти залежно від показників компонентів, що трансформуються в процесі становлення кар’єри. Зроблено висновок, що для кожного з типів особистості необхідно розробити напрями психологічного забезпечення задля цілеспрямованого розвитку професійно-особистісних якостей та прагнення до постійного професійного саморозвитку і вдосконалення. Запропоновано використовувати можливості інноваційних технологій навчання, зокрема тренінгів та квестів, які сприятимуть формуванню професійної компетентності особистості, активізації мотиваційної спрямованості на позитивні особистісні зміни.
У дослідженні використано методи вивчення загальних характеристик особи, цінностей, життєвих установок, мотивів – для визначення типу особистості правоохоронців; логіко-аналітичні методи – для порівняння, узагальнення та систематизації інформації, отриманої під час дослідження.
Завантаження
Посилання
Bedan, V., Brynza, I., Budiianskyi, M., Vasylenko, I., Vodolazska, O., & Ulianova, T. (2021). Motivative Factors of Professional Self-Realization of the Person. Brain. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 12(2), 18–37. https://doi.org/10.18662/brain/12.2/189.
Budanova, M. (2023). Personal Transformations in Psychology: Differentiation of the Conceptual Apparatus of Research. Legal Psychology, 2(33), 54–61. https://doi.org/10.33270/03233302.54.
Devis, R. D., & Millon, T. (1994). Personality change: metatheories and alternatives. American Psychological Association.
Ford, D. H., & Learner, R. M. (1992). Developmental system theory: an integrative approach. Sage.
Gupalovska, V. A. (2001). Self-realization as a problem of personality development in modern psychological research. Problems of the Humanities, 8, 84–94.
Kisil, Z., & Kisil, R.-V. (2020). Legal and Psychological Principles of the Study of Professional Deformation of Officers of the National Police of Ukraine. University Scientific Notes, 1(73), 235–249. https://doi.org/10.37491/UNZ.73.21.
Lushyn, P. V. (2002). Psychology of personal change. Kirovohrad.
Maksymenko, S. D., & Osodlo, V. I. (2010). Structure and personal determinants of professional self-realization of the subject. Problems of Modern Psychology, 8, 3–19.
Malimon, L. (2018). Professional Self-Realiazation as Mentalhealth Factor of Public Service Personell. Psychological Prospects Journal, 31, 195–206. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2018-31-195-206.
Maturana, H. (1988). Reality: the search for objectivity or the quest for a compelling argument. Irish Journal of Psychology, 9, 25–82.
Miloradova, N. E. (2018). The psychological foundations of the profesiogenesis of investigative. Brovim O. V.
Miloradova, N. E., & Tverdokhliebova, N. Ye. (2021). Application of the Professional Psychological Quest in the Professional Training of Police Officers. Law and Safety, 1(80), 109–116. https://doi.org/10.32631/pb.2021.1.15.
Osswald-Messner S., Pixner J., & Ellrich, K. (2023). Psychosocial emergency care for police officers (PSNV-E). Handbook of Police Psychology, 3, 579–599. https://doi.org/10.1007/978-3-658-40118-4_29.
Overton, W. (1994). The arrow of time and the cycle of time: concepts of change, cognition and embodiment. Psychological Inquiry, 5(3), 215–237.
Pivcevic, E. (1990). Change and Selves. Clarendon Press.
Pochenchuk, G. M. (2014). Regularities of transformation processes of the national economy. Economic Analysis, 16(1), 123–129.
Rybalko, L. S. (2007). Methodological and theoretical foundations of professional and pedagogical self-realization of a future teacher (acmeological aspect). ZDMU.
Tsilmak, O. M. (2011). Profesiogenesis of the competence of criminal police specialists: theory and practice. Odesa State University of Internal Affairs.
Tverdokhlebova N., Yevtushenko N., & Makarenko O. (2023). Research of people's coping behavior for solving stress in war conditions. Prospects and Innovations of Science, 2(20), 76–84. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-2(20)-76-84.
Tverdokhliebova, N. Ye. (2020). Professional Self-Realization of Law Enforcement Officers at the Stage of Professional Training. Law and Safety, 1(76), 162–167. https://doi.org/10.32631/pb.2020.1.23.
Tverdokhliebova, N., & Yevtushenko, N. (2022). Students psychological safety formation in modern study conditions. Current Issues in Modern Science, 1(1), 421–428. https://doi.org/10.52058/2786-6300-2022-1(1)-421-428.
Tymoshenko, N. E. (2013). Professional self-realization as one of the components of professional self-improvement of a personality. Scientific notes. Series: Pedagogical sciences, 121(2), 160–163.
Tytarenko, T. M., & Hornostai, P. P. (2001). Psychology of Personality. Dictionary-reference. Kyiv.
Voloshenko, M. (2023). Professional self-development of a person as the evolution of his subject potential. Social Work and Education, 10(3), 336–347. https://doi.org/10.25128/2520-6230.23.3.7.
Yevtushenko N., Tverdokhliebova N., & Mezentseva, I. (2022). Ensuring Psychological Safety to Develop Students’ Risk-Based Thinking of the Specialty “Civil Security”. Educational Challenges, 27(2), 228–241. https://doi.org/10.34142/2709-7986.2022.27.2.16
Yevtushenko, N., & Tverdokhliebova, N. (2024). Diagnosis of personality disorders military servants in the conditions of war. National Interests of Ukraine, 2(2), 33–45. https://doi.org/10.52058/3041-1793-2024-2(2)-33-45.
Zaika, V. M. (2013). Features of the transformation of a person’s personality in the course of solving a life crisis. Poltava.
Авторське право (c) 2025 Н. Є. Твердохлєбова

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.