Вплив варно-кастової системи на шлюбно-сімейні відносини в Індії: історико-правовий вимір

Ключові слова: Індія, варна, каста, дхарма, жінка, шлюб, сім’я.

Анотація

У статті досліджено процес становлення та розвитку шлюбно-сімейних відносин в Індії. Показано, що в доарійський період жінка, хоч і не була зрівняна у правах із чоловіком, все ж мала свободу вибору в укладанні шлюбу та в сімейному житті. Із появою арійських племен становище жінки змінюється. Її соціальний і сімейний статус визначається належністю до однієї з чотирьох варн, ієрархія яких закріплюється релігійно-філософським ученням брахманізму. Залежність жінки від чоловіка зростає. Канони брахманізму вимагали від жінок відданості чоловіку навіть після його смерті. Це знайшло відображення в ганебному, принизливому ставленні до вдови. Фактично вдова відторгалася суспільством і позбавлялася будь-яких прав у сім’ї. Зазначено, що індуїстські релігійно-філософські та правові трактати не лише прописували правила поведінки жінки в сім’ї, а й обґрунтовували і закріплювали беззастережну привілейованість чоловіків у соціумі. Зауважено, що базовим принципом укладання шлюбу стала ендогамія. Дозволялася полігамія, однак у чітко визначених законодавством випадках. Охарактеризовано основні традиції укладання шлюбів і показано їхні правові наслідки. З’ясовано майнові та спадкові права жінки. Зазначено, що з появою каст ускладнюються вимоги щодо укладання шлюбів, які вже враховують належність не лише до варн, а і до касти (джаті). Визнавалося правильним і таким, що відповідає релігійним канонам, раннє заміжжя дівчат, що врешті-решт призвело до поширення практики укладання дитячих шлюбів. На підставі аналізу давньоіндійської літератури показано ставлення до жінки в різні історичні епохи та розуміння її призначення в уявленнях тогочасного суспільства. Зроблено висновок, що варно-кастова система та давні індуїстські релігійно-філософські та правові трактати стали основними чинниками, що зумовлювали й обстоювали привілейованість чоловіків у соціумі, закріплювали їхню зверхність над жінками в сім’ї. Індуїстським ученням жінка розглядалась як власність чоловіка і фактично позбавлялася прав у шлюбно-сімейних відносинах.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

І. А. Логвиненко, Харківський національний університет внутрішніх справ

Кандидат історичних наук, доцент.

Кафедра теорії та історії держави та права.

Є. С. Логвиненко, Харківський національний університет внутрішніх справ

Кандидат юридичних наук, доцент.

Кафедра конституційного і міжнародного права та прав людини.

Посилання

Basham, A. (1954). The wonder that was India. A survey of the history and culture of the Indian sub-continent before the coming of tbc Muslims. Rupa and Co.

Doniger, W., & Kakar, S. (Eds.). Vatsyayana Kamasutra. Oxford University Press.

Dubois, J. A. (1906). Hindu: manners, customs and ceremonies. Clarendon Press.

Havrylenko, O. A., Lohvynenko, I. A., & Lohvynenko, Ye. S. (2024). Formation and features of the varna-caste system of social organization in ancient India. Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series “Law”, 38, 16–30. https://doi.org/10.26565/2075-1834-2024-38-02.

Jolly, J. (1976). Narada Dharmasastra of the Institutes of Narada. Trubner and Co.; Ladgeyt Khill.

Jolly, J. (Transl.). (1880). The institutes of Vishnu Smriti. The Clarendon Press.

Lohvynenko, Ye. S. (2019, May 17). Corporal Punishment in Ancient India: A Historical and Legal Analysis [Conference presentation abstract]. International and Practical Conference “Law enforcement function of the state: theoretical, methodological and historical and legal problems”, Kharkiv, Ukraine.

Lohvynenko, Ye. S., & Lohvynenko, I. A. (2019). Punishment in the law of the states of the Ancient World. Panov A. M.

Madhavananda, S. (Trans.). (1950). The Brhadaranyaka upanisad. Modern Art Press.

Pandey, R. B. (1949). Hindu samskaras: socio-religious study of the Hindu sacraments. Vikrama Publications.

Ramanuja Aсari, S. R. (Ed.). (2015). Apastamba-dharmasutra and Grihya Sutras. URL: https://archive.org/details/apastamba__dharma_grihya_sutras.

Ritter, P. (Trans. & Ed.). (1982). Voices of Ancient India. An Anthology of Ancient Indian Literature. Dnipro.

Roy, P. C. (Trans.). (1985). The Mahabharata. Vol. 1. Adi Parva. Calcutta Oriental Pub. Co.

Sachau, E. C. (Ed.). (1910). Alberuni’s India. Vol. II. Kegan Paul, Trench, Trunber & Co.

Shamashastri, R. (Trans.). (1915). Kautilya’s Arthashastra. Musore Printing and Publishing House.

Winternits, M. (1927). A History of Indian literature. University of Calcutta.

Опубліковано
2025-03-28
Як цитувати
Логвиненко, І. А. і Логвиненко, Є. С. (2025) «Вплив варно-кастової системи на шлюбно-сімейні відносини в Індії: історико-правовий вимір», Право і безпека, 96(1), с. 119-130. doi: 10.32631/pb.2025.1.10.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають