Вплив релігії на соціальний статус жінки в Індії: історико-правовий екскурс
Анотація
Статтю присвячено ретроспективному дослідженню впливу релігії на соціальний статус жінки в Індії. Зокрема, показано, що протягом тривалої історії індійської цивілізації релігія формувала і змінювала уявлення про жінку, її місце та роль у соціумі. У міфах і легендах доведичного періоду жінка постає як божественне творіння, надане чоловікові для спільного життя. Із проникненням аріїв углиб Індостану та розвитком брахманізму ставлення до жінки змінюється, її залежність від чоловіка зростає. Проаналізовано основні постулати вчень брахманізму, якими визначалося головне призначення жінки – народжувати. У цьому сенсі дружина розглядалася як «поле», «власником» якого є чоловік. Показано, що канони брахманізму вимагали від жінок відданості чоловікові навіть після його смерті. Це відображалося в ганебному, принизливому ставленні до вдови і традиції самоспалення вдів, що свідчило про повну залежність дружини від чоловіка навіть після його смерті. Розглянуто релігійно-філософські вчення джайнізму та буддизму, які стали справжнім викликом брахманізму, оскільки ламали усталені погляди на сенс життя, а також на місце і роль жінки в сім’ї та суспільстві. Вивчено першоджерела, на підставі яких зроблено висновок, що засновники нових на той час релігійно-філософських учень – Магавіра і Будда – не були соціальними реформаторами, адже не виступали проти варно-кастової системи суспільства й не відстоювали в сучасному розумінні рівність прав чоловіків і жінок. Проте вони зробили вагомий внесок у вирішення гендерних проблем тогочасного суспільства, адже джайнізм і буддизм стали релігіями, що нехтували етнічною та варно-кастовою належністю своїх прихильників. Нові релігії відкрили жінці доступ до духовної самореалізації та освіти, що, безсумнівно, мало революційне значення. Релігійно-філософські вчення джайнізму та буддизму викликали негативну реакцію брахманізму. Вона проявилася в ще жорсткішому канонічному закріпленні ієрархії варн, ранжуванні форм укладання шлюбу та правил поведінки в сім’ї. Згодом індуїзм, що став домінуючою релігією Індії, фактично позбавив жінку прав і закріпив повне верховенство чоловічої влади як у суспільстві, так і в родині.
Завантаження
Посилання
Acharya, Sh. G.-B. (1928). The Sacred Books of the Jainas. Vol. VII. Atmanushasana. The Central Jaina Publishing House.
Bain, F. W. (1919). The Digit of the Moon. Methuen and Co. Ltd.
Balbir, N. (1994). Women in Jainism . In A. Sharma (Ed.), Religion and Women (pp. 121–138). State University of New York Press.
Basham, A. L. (1954). The wonder that was India. A survey of the history and culture of the Indian sub-continent before the coming of tbc Muslims. Rupa and Co.
Buddharakkhita, A. (Transl.). (1996). The Dhammapada. The Buddha’s Path to Freedom. Buddhist Publication Society Kandy.
Dhammasiri, V. K. (Compl.). (1995). The Sigalovada in Pictures. Buddha Dharma Education Association Inc.
Dwivedi, A. (2023). Women in Jainism. Shri Mata Vaishno Devi University.
Griffith, R. T. H. (Transl.). (1986). The Hymns of the Rigveda (2nd ed.). Kotagiri.
Jolly, J. (Transl.). (1876). Narada Dharmasastra of the Institutes of Narada. Trubner and Co.; Ladgeyt Khill.
Jolly, J. (Transl.). (1880). Vishnu Smriti. The Clarendon Press.
Leslie, J. (1989). The Perfect Wife. The Orthodox Hindu Woman according to the Stridharmapaddhati of Tryambakayajvan. Oxford University Press.
Lohvynenko, I. A. (2024, September 30 – November 10). The concept of “dharma” in ancient India [Conference presentation abstract]. All-Ukrainian scientific and pedagogical advanced training “Improving the effectiveness of communications in a higher education institution”, Lviv, Ukraine, Toruń, Poland.
Lohvynenko, I. A., & Lohvynenko, Ye. S. (2023). Women in Ancient Egypt: determination of legal status and peculiarities of marriage and family relations. Law and Safety, 2(89), 87–97. https://doi.org/10.32631/pb.2023.2.08.
Lohvynenko, I. A., & Lohvynenko, Ye. S. (2025). The impact of the varna-caste system on marriage and family relations in India: historical and legal dimension. Law and Safety, 1(96), 119–130. https://doi.org/10.32631/pb.2025.1.10.
Lohvynenko, Ye. S., & Lohvynenko, I. A. (2019). Punishment in the law of the states of the Ancient World. FOP Panov A. M.
Madhavananda, S. (Transl.). (1950). The Brhadaranyaka upanisad. The modern art press.
Nehru, J. (1994). The Discovery of India. Oxford University Press.
Pandey, R. B. (1949). Hindu samskaras: socio-religious study of the Hindu sacraments. Vikrama Publica Rions.
Pishel, R. (2024). Buddha, his life and teachings (R. Verbych, Transl.). Arii.
Rangaswami Aiyangar, K. V. (Reconstr.). (1941). Brhaspatismrti. Oriental Institute.
Ritter, P. (Ed., transl.). (1982). Voices of Ancient India: An Anthology of Ancient Indian Literature. Dnipro.
Roy, P. C. (Transl.). (1985). The Mahabharata. Vol. 1. Adi Parva. Calcutta Oriental Pub. Co.
Sachau, E. C. (1910). Alberuni’s India. Vol. II. Kegan Paul Trench, Trubner & Co. Ltd.
Winternits, M. (1927). A History of Indian literature. University of Calcutta.
Авторське право (c) 2025 І. А. Логвиненко, Є. С. Логвиненко

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.